Hvordan ser fremtiden ud om ti til femten år, og hvordan klare vi os bedst i fremtidens digitaliserede verden. Det var det overordnede hovedtemaet på Dansk Erhvervs årsmøde i DR´s koncertsal den 19. maj.

Digitale veje til vækst

Dansk Erhverv satte især fokus på, at Danmark i de senere år har haft en væsentlig lavere økonomisk vækst, end lande vi normalt sammenligner os med. Dansk Erhverv ser gerne et større offentlig-privat samarbejde, en forskningspolitik der giver tilskyndelse til at forske i ny viden, der kan omsætte til vækst, øget produktivitet og nye værdiskabende arbejdspladser. Samtidig mener de, at det mest effektive instrument vi har er at lette skatten.

Justering af den danske økonomi skal udbygge velfærden

Statsminister Lars Løkke Rasmussen havde også et indlæg, hvor han omtalte den digitale omstilling, og behovet for at skabe vækst i Danmark. ”Man kan italesætte digitaliseringen som en trussel eller en mulighed – uanset, så er det en realitet. Vi kan ikke hegne os ind.” Til efteråret vil Lars Løkke sætte en dagsorden for en 2025 plan, der peger på beslutninger der kan øge produktiviteten, sikre balance og råderum samt udløse Danmarks vækstpotentiale. ”Vækst fører til velstand og velfærd, vækst er en forudsætning for at udbygge velfærden” udtalte han blandt andet.

Fire mega-trends påvirker fremtidens forretningsmodeller

Professor Jan Damsgaard fra CBS, som også talte ved Dansk Erhvervs årsmøde, mener at den største misforståelse lige nu er, at digitaliseringen er noget, it-afdelingen kan klare. Det er det ikke. Jan Damsgaard har identificeret fire mega-trends, som vil påvirke forretningsmodellerne i dansk erhvervsliv. 1. Købmanden bliver afløst af markedspladser. 2. Hvad et produkt er, bliver afløst af, hvad produktet kan. 3. Eje afløses af leje eller dele efter behov. 4. Regulering afløses af forbrugerkvalificering og anmeldelse. ”Som virksomhed er det vigtigt at være agil, og kunne rykke med den hastighed, der er behov for” udtaler han også, og han fortsætter: ”Alle brancher og virksomheder burde desuden fluks forstå, at big data er en sand guldmine til at forstå kundernes adfærd – big data afløser spørgeskemaer og fokusgrupper og fortæller virksomhederne, hvad kunderne i virkeligheden foretager sig, ikke bare, hvad de siger eller tror, de foretager sig”.

Vinderen bliver den, der er bedst til at tilpasse sig

Eftermiddagens key note speaker var rådgiver og forfatter Alec Ross. Også han fremhæver big data som en meget vigtig faktor i fremtiden. Formår vi ikke at strukturere og analysere alle de data vi får ind, bliver vi overhalet af konkurrenterne. Samtidig fremhæver han kunstig intelligens og robotteknologi, som noget der vil ændre måden, vi arbejder på. Hans opfordring til den moderne virksomhedsleder er, at læring er en livslang proces, og det er vigtigt at lytte til ikke-ligesindede, særligt de unge. Han ser det ikke som et problem at Danmark er et lille land. Lille kan sagtens være en fordel. Det er ikke den stærkeste eller klogeste der vinder. Det er den mest tilpasningsdygtige.
En spændende dag, der gav stof til eftertanke.

TILMELD NYHEDSBREV